”Femtekolonnare” finns inte, menar över en fjärdedel av ryssarna

Över en fjärdedel av ryssarna håller inte med makthavarna om det finns ”femtekolonnare” och ”utländska agenter” i landet. Det visar en undersökning från Levada center.

1600 personer deltog i undersökningen (genomfördes i juni i 46 regioner i Ryssland) som undersökte protestviljan hos den ryska befolkningen, samt ryssarnas inställning till så kallade ”femtekolonnare” – ett begrepp som makthavarna myntat för mytiska hemliga agenter som under inflytande av västerländska makter försöker skada Ryssland inifrån. 27 procent av de svarande menar att det inte finns några ”femtekolonnare” i Ryssland och att stämpeln bara är ett sätt för makthavarna att skydda sig från kritik. 36 procent menar däremot att kampen mot dessa kallade ”femtekolonnare” är helt berättigad och 38 procent är osäkra på vad de tycker.

Undersökningen visar också att ryssarnas protestbenägenhet och vilja ”att ställa sig på barrikaderna ligger på ett historiskt minimum. Bara 14 procent svarade att de tror att demonstrationer, möten och strejker där politiska krav ställs vore möjliga på deras ort. Den siffran har inte varit lika låg sedan år 2000. Ännu färre är det som faktiskt skulle delta om det ägde rum en politisk manifestation i deras hemstad: nio procent svarade att de skulle delta. När samma fråga ställdes för ett år sen svarade elva procent JA.
19 procent tror att demonstrationer vore möjliga om ryssarna fick det sämre ställt ekonomiskt, även det den lägsta siffran på många år.

Direktören för Levada center Lev Gudkov förklarar det hela med att ryssarna upplever att de senaste massprotesterna, som till exempel efter presidentvalet 2012, inte hade önskat resultat. Dessutom har makthavarna sedan dess slagit ner allt brutalare och börjat använda en allt hårdare ton mot de protesterande. Rysslands annektering av Krimhalvön, som gjort att Putins popularitet skjutit i höjden, spelar förstås också roll för protestviljan samt den massiva propagandakampanj om situationen i Ukraina som förts i månader i ryska stats-medier.

Barnpjäs förbjuds på festival på grund av ”homosexuell propaganda”

”Efter sovstunden på dagis, medan barnen äter kakor med mjölk, berättar kuddarna olika barndrömmar för varandra. Den enda som inte drömt något är nykomlingen – som inte är lik någon av de andra kuddarna – hyperallergiske Gretsjik. Han blev skadad i transporten och blöder bovete och uppenbarligen kommer han att dö. Då skickas han till kuddhelvetet – källaren. Gretsjik är nära förtvivlan, men så träffar han en pojke, en liten allergiker – som är precis så ensam som han själv.”

Det här är beskrivningen av barnpjäsen ”Kuddens själ” som ryska kulturministeriet anser är alltför opassande för att vara en del av Moskvas Internationella bokfestival som äger rum den 14 juni. I ett brev till arrangörerna skriver förste vice kulturminister V.V Aristarchov att ”i pjäsen kan uppfattas tecken på homosexuell propaganda bland minderåriga” utan att närmare gå in på några detaljer. En annan pjäs för vuxna anses även den klart olämplig att framföra i det avsedda sammanhanget eftersom den innehåller svordomar. Arrangörerna anmodas att omedelbart avlägsna de båda pjäserna ur programmet, annars hotar kulturministeriet med att dra tillbaka sitt beslut att vara ”festivalens officiella beskyddare”.

Ett litet utdrag ur föreställningen från 2012: https://www.facebook.com/video/video.php?v=520648897954834

 

 

Valkvällens anka i rysk stats-tv

10314735_863885753625875_1878557752940686532_n

Vallokalsundersökningarna i Ukraina visar entydigt att ingen högerextremist fått mer än 1 procent av rösterna. Det hindrade dock inte ryska Kanal 1 från att på söndagskvällen visa en märklig bild som påstod att högerextremisten Dmitrij Jarosj, ledaren för ”Högra Sektorn”, ledde med 37 procent av rösterna. Nyhetsankaret hänvisade till att det på ukrainska valkommissionens sajt dykt upp sådan information. Visserligen påstod hon inte att Jarosj hade vunnit – snarare uttryckte hon förvåning över att bilden skiljde sig från de vallokalsundersökningar som visade på att Petro Porosjenko såg ut att stå som segrare.
Men varifrån rysk stats-tv tagit den ytterst märkliga bilden är högst oklart. På valkommissionens hemsida hade rösträkningen inte ens börjat. Antingen måste det ha blivit något fel på sajten (och ryska Kanal 1 var de enda som var flinka nog att upptäcka det) eller så får man väl helt enkelt dra slutsatsen att storyn helt enkelt inte är sann?

Se klippet (på ryska):

Masja Gessen på Sverigebesök

mashagessen

Masja Gessen. Foto: TV4.

I slutet av mars var journalisten och regimkritikern Masja Gessen på Sverigebesök. Bland annat besökte hon journalistseminariet Gräv i Umeå och medverkade i TV4-programmet Efter tio.

Intervjun i Efter tio:

http://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio?video_id=2584543

Här kan du se hela hennes programpunkt på Gräv:

http://bambuser.com/v/4465677

 

Rysslands största propagandist?

kiselev1

Dmitrij Kiselev

Chefen för Rysslands nyinrättade statliga nyhetsbyrå ”Ryssland Idag” heter Dmitrij Kiselev. Han är känd för sina hätska uttalanden om väst och mot homosexuella och har kallats Rysslands största propagandist, vilket inte är svårt att förstå varför särskilt med tanke hans senaste uttalanden under Ukraina-krisen.  Ett färskt exempel är då han i sitt veckomagasin ”Vesti nedeli” påpekade att ”Ryssland är det enda landet som kan omvandla USA till radioaktiv aska” (se klippet här med svensk översättning av Kalle Kniivilä), något som har tolkats som ett kärnvapenhot på bästa sändingstid. Kiselev har senare försökt tona ner sitt uttalande genom att i ett annat program i stats-tv hävda att han helt enkelt bara förmedlade ”medicinska fakta”.   EU har satt upp Kiselev på sin sin sanktionslista över personer som belagts med inreseförbud och fått sina tillgångar i EU frysta med anledning av Rysslands övertagande av Krimhalvön. Något som fått flera andra journalister på den statliga teven att reagera. De gick i förra veckan ut och stödde sina kollega Kiselev i ett öppet brev där de riktade skarp kritik mot EU:s beslut som enligt dem ”saknar både logik och förnuft”. De statligt anställda journalisterna frågar sig i brevet om det i Europa har dykt upp ämnen som är ”förbjudna” och uppmanar andra journalister i Ryssland och Europa att visa solidaritet.

Det är naturligtvis ingen slump att dessa journalister på stats-tv ondgör sig över beslutet att belägga Kiselev med sanktioner och samtidigt inte med ett ord nämner situationen för oberoende medier i Ryssland som bara den senaste tiden blivit allt hårdare. Denna dubbelmoral har flera andra ryska journalister  tagit fasta på. I ett öppet brev som publicerats på informationsportalen lenizdat, med bas i Sankt Petersburg, förklarar sig dessa journalister vara positivt överraskade över sina statsanställda kollegors plötsliga vurm för det fria ordet, men påminner dem samtidigt om att det är långt viktigare just nu att uppmärksamma situationen för yttrandefriheten i Ryssland. Den senaste tiden har två oberoende nyhetsajter  (grani.ru och kasparov.ru) blockerats för ryska internetanvändare och chefredaktören för den populära nyhetssajten lenta.ru har avsatts och ersatts med en Kreml-trogen. Lägg till detta trycket på den lilla fria tv-kanalen Tv Dozjd (Rain) som stängdes av från alla stora distributörers kanalutbud efter att ha ställt en obekväm fråga om belägringen av Leningrad i direktsändning. Kanalen kämpar nu med sin överlevnad, som jag skrivit om tidigare.

Grigorij Pasko på Gräv.

Grigorij Pasko på Gräv

En av de journalister som skrivit under Sankt Petersburg-journalisternas öppna brev är Grigorij Pasko, som leder en organisation, vars syfte är att hjälpa undersökande journalister i Ryssland som fått problem med myndigheterna. När jag talade med honom på Gräv-seminariet i Umeå i slutet av mars sa han att ”Kiselev är inte journalist utan propagandist” och det är inte svårt att hålla med. Tyvärr verkar Kiselevs retorik gå hem hos den breda massan ryssar. I en opinionsundersökning av  ryska FOM-institutet nyligen utsågs han till Ryssland näst mest respekterade journalist. Samtidigt visar en annan undersökning från FOM-institutet att en majoritet av ryssarna (54%) anser att det är okej att medierna ”förvrider information” om det är i statens intressen. 72% anser också, enligt samma undersökning, att det finns problem där det går an att medierna undanhåller information från medborgarna om det ligger i statens intresse. En delförklaring till dessa siffror kan förstås vara att en överväldigande majoritet (88%) ryssar fortfarande tar del av de senaste händelserna i Ryssland via den centrala televisionen, den television där en av frontfigurerna är just Dmitrij Kiselev.

 

Skärmavbild 2014-04-02 kl. 16.31.42

 

Skärmavbild 2014-04-02 kl. 16.34.10

 

Skärmavbild 2014-04-02 kl. 16.13.09

 

 

Tv Rain kämpar i motvind

Bild

Den lilla oberoende tv-kanalen Tv Rain har i veckas tid kämpat för att försöka få in pengar till sin fortsatta existens med hjälp av fund-raising. Bland har man på sajten kunnat köpa särskilda badges med kanalens logga och texten ”Rain – det är vi”.  Under veckan har kanalen lyckats få in 40 000 rubel (ca 7300 kronor) från sina tittare, vilket räcker för att förlänga kanalens livslängd med två månader, enligt kanalchef Natalja Sindejeva. Möjligen kan man klara sig i fem månader om man samtidigt  fortsätter att spara in på kostnader. Sindejeva har gjort klart att kanalen inte kommer att ändra sin oberoende redaktionella linje, däremot planerar man nu att ytterligare skära ner på personal och minska antalet program. Kanalen har haft stora problem sedan den i samband med 75-årsjubileet av belägringen av Leningrad ställde en provokativ fråga till sina tittare. Man frågade sig helt enkelt om det hade varit bättre om Sovjetunionen hade gett upp Leningrad till Nazityskland för att rädda människoliv. Diskussionen i direktsändning handlade om huruvida folket då sluppit de umbäranden som gjorde att över en halv miljon människor svalt ihjäl samtidigt som stadens partichef vältrade sig i lyx. En förbjuden frågeställning i dagens Ryssland, eftersom minnet av Sovjetunionens seger över Nazityskland är något som högtidlighålls än idag. Tv Rain fick också omedelbart problem. Kanalen kallades nazistisk och det hjälpte inte att de bad om ursäkt, alla stora distributörer stängde av dem från sina kanalutbud. Som ett brev på posten tappade de även annonsörerna eftersom antalet potentiella tittare sjönk kraftigt. Kalle Kniivilä har skrivit mycket mer om föröljelserna av Tv Rain på sin blogg.

 

BADGE-1-4346911395933368

Avskedandet av Zubov fördöms

Jag har tidigare skrivit här på bloggen om att historieprofessorn aleksej Zubov fått sparken från det ansedda universitetet MGIMO i Moskva på grund av att ha uttryckt kritik mot Rysslands agerande på Krimhalvön.
Nu har presidentens eget råd för mänskliga rättigheter enats om ett uttalande där de kraftfullt fördömer avskedandet. I uttalandet, som kan läsas i sin helhet på rådets hemsida, heter det bland annat:

…vi glider över till de värsta tiderna i vår historia, då den byråkratiska makten krävde att den offentliga vetenskapen i huvudsak verkställde en lakej-funktion. Men till syvende och sidst blev både vetenskapen och makten förlorare. Varje försök att upprätta åsikts-enhetlighet på universiteten ä ett steg mot intellektuell degradering

.

…мы скатываемся к худшим временам нашей истории, когда бюрократическая власть требовала от общественной науки исполнения главным образом лакейской функции. Но в итоге это очень дорого обошлось и науке, и самой власти. Любые попытки установить единообразие взглядов в университетах – шаг к интеллектуальной деградации.

Även universitetsläraren Elja Kolesnikova har reagerat på Zubovs avsked. Hon har sagt upp sig i protest, vilket hon tillkännagav på sin Facebook-sida.

: