Rysslands största propagandist?

kiselev1

Dmitrij Kiselev

Chefen för Rysslands nyinrättade statliga nyhetsbyrå ”Ryssland Idag” heter Dmitrij Kiselev. Han är känd för sina hätska uttalanden om väst och mot homosexuella och har kallats Rysslands största propagandist, vilket inte är svårt att förstå varför särskilt med tanke hans senaste uttalanden under Ukraina-krisen.  Ett färskt exempel är då han i sitt veckomagasin ”Vesti nedeli” påpekade att ”Ryssland är det enda landet som kan omvandla USA till radioaktiv aska” (se klippet här med svensk översättning av Kalle Kniivilä), något som har tolkats som ett kärnvapenhot på bästa sändingstid. Kiselev har senare försökt tona ner sitt uttalande genom att i ett annat program i stats-tv hävda att han helt enkelt bara förmedlade ”medicinska fakta”.   EU har satt upp Kiselev på sin sin sanktionslista över personer som belagts med inreseförbud och fått sina tillgångar i EU frysta med anledning av Rysslands övertagande av Krimhalvön. Något som fått flera andra journalister på den statliga teven att reagera. De gick i förra veckan ut och stödde sina kollega Kiselev i ett öppet brev där de riktade skarp kritik mot EU:s beslut som enligt dem ”saknar både logik och förnuft”. De statligt anställda journalisterna frågar sig i brevet om det i Europa har dykt upp ämnen som är ”förbjudna” och uppmanar andra journalister i Ryssland och Europa att visa solidaritet.

Det är naturligtvis ingen slump att dessa journalister på stats-tv ondgör sig över beslutet att belägga Kiselev med sanktioner och samtidigt inte med ett ord nämner situationen för oberoende medier i Ryssland som bara den senaste tiden blivit allt hårdare. Denna dubbelmoral har flera andra ryska journalister  tagit fasta på. I ett öppet brev som publicerats på informationsportalen lenizdat, med bas i Sankt Petersburg, förklarar sig dessa journalister vara positivt överraskade över sina statsanställda kollegors plötsliga vurm för det fria ordet, men påminner dem samtidigt om att det är långt viktigare just nu att uppmärksamma situationen för yttrandefriheten i Ryssland. Den senaste tiden har två oberoende nyhetsajter  (grani.ru och kasparov.ru) blockerats för ryska internetanvändare och chefredaktören för den populära nyhetssajten lenta.ru har avsatts och ersatts med en Kreml-trogen. Lägg till detta trycket på den lilla fria tv-kanalen Tv Dozjd (Rain) som stängdes av från alla stora distributörers kanalutbud efter att ha ställt en obekväm fråga om belägringen av Leningrad i direktsändning. Kanalen kämpar nu med sin överlevnad, som jag skrivit om tidigare.

Grigorij Pasko på Gräv.

Grigorij Pasko på Gräv

En av de journalister som skrivit under Sankt Petersburg-journalisternas öppna brev är Grigorij Pasko, som leder en organisation, vars syfte är att hjälpa undersökande journalister i Ryssland som fått problem med myndigheterna. När jag talade med honom på Gräv-seminariet i Umeå i slutet av mars sa han att ”Kiselev är inte journalist utan propagandist” och det är inte svårt att hålla med. Tyvärr verkar Kiselevs retorik gå hem hos den breda massan ryssar. I en opinionsundersökning av  ryska FOM-institutet nyligen utsågs han till Ryssland näst mest respekterade journalist. Samtidigt visar en annan undersökning från FOM-institutet att en majoritet av ryssarna (54%) anser att det är okej att medierna ”förvrider information” om det är i statens intressen. 72% anser också, enligt samma undersökning, att det finns problem där det går an att medierna undanhåller information från medborgarna om det ligger i statens intresse. En delförklaring till dessa siffror kan förstås vara att en överväldigande majoritet (88%) ryssar fortfarande tar del av de senaste händelserna i Ryssland via den centrala televisionen, den television där en av frontfigurerna är just Dmitrij Kiselev.

 

Skärmavbild 2014-04-02 kl. 16.31.42

 

Skärmavbild 2014-04-02 kl. 16.34.10

 

Skärmavbild 2014-04-02 kl. 16.13.09

 

 

Tv Rain kämpar i motvind

Bild

Den lilla oberoende tv-kanalen Tv Rain har i veckas tid kämpat för att försöka få in pengar till sin fortsatta existens med hjälp av fund-raising. Bland har man på sajten kunnat köpa särskilda badges med kanalens logga och texten ”Rain – det är vi”.  Under veckan har kanalen lyckats få in 40 000 rubel (ca 7300 kronor) från sina tittare, vilket räcker för att förlänga kanalens livslängd med två månader, enligt kanalchef Natalja Sindejeva. Möjligen kan man klara sig i fem månader om man samtidigt  fortsätter att spara in på kostnader. Sindejeva har gjort klart att kanalen inte kommer att ändra sin oberoende redaktionella linje, däremot planerar man nu att ytterligare skära ner på personal och minska antalet program. Kanalen har haft stora problem sedan den i samband med 75-årsjubileet av belägringen av Leningrad ställde en provokativ fråga till sina tittare. Man frågade sig helt enkelt om det hade varit bättre om Sovjetunionen hade gett upp Leningrad till Nazityskland för att rädda människoliv. Diskussionen i direktsändning handlade om huruvida folket då sluppit de umbäranden som gjorde att över en halv miljon människor svalt ihjäl samtidigt som stadens partichef vältrade sig i lyx. En förbjuden frågeställning i dagens Ryssland, eftersom minnet av Sovjetunionens seger över Nazityskland är något som högtidlighålls än idag. Tv Rain fick också omedelbart problem. Kanalen kallades nazistisk och det hjälpte inte att de bad om ursäkt, alla stora distributörer stängde av dem från sina kanalutbud. Som ett brev på posten tappade de även annonsörerna eftersom antalet potentiella tittare sjönk kraftigt. Kalle Kniivilä har skrivit mycket mer om föröljelserna av Tv Rain på sin blogg.

 

BADGE-1-4346911395933368

Avskedandet av Zubov fördöms

Jag har tidigare skrivit här på bloggen om att historieprofessorn aleksej Zubov fått sparken från det ansedda universitetet MGIMO i Moskva på grund av att ha uttryckt kritik mot Rysslands agerande på Krimhalvön.
Nu har presidentens eget råd för mänskliga rättigheter enats om ett uttalande där de kraftfullt fördömer avskedandet. I uttalandet, som kan läsas i sin helhet på rådets hemsida, heter det bland annat:

…vi glider över till de värsta tiderna i vår historia, då den byråkratiska makten krävde att den offentliga vetenskapen i huvudsak verkställde en lakej-funktion. Men till syvende och sidst blev både vetenskapen och makten förlorare. Varje försök att upprätta åsikts-enhetlighet på universiteten ä ett steg mot intellektuell degradering

.

…мы скатываемся к худшим временам нашей истории, когда бюрократическая власть требовала от общественной науки исполнения главным образом лакейской функции. Но в итоге это очень дорого обошлось и науке, и самой власти. Любые попытки установить единообразие взглядов в университетах – шаг к интеллектуальной деградации.

Även universitetsläraren Elja Kolesnikova har reagerat på Zubovs avsked. Hon har sagt upp sig i protest, vilket hon tillkännagav på sin Facebook-sida.

:

Ukrainsk sex-strejk mot ryssar

Några ukrainska kvinnor har startat en annorlunda kampanj för att protestera mot Rysslands agerande i konflikten.
Kampanjen uppmanar kvinnor att vägra ha sex med ryssar. Kvinnorna har till och med tryckt upp tröjor med texten ”nje daj russkomu” (ung. ligg inte med en ryss). Bilderna har spridits mycket i sociala medier. Kampanjen startade på Facebook
och har omskrivits i flera medier.

Se fler bilder här

. 20140326-234305.jpg

Historieprofessor sparkas på grund av uttalanden om Krim

Kritisera Rysslands annektering av Krim kan kosta en jobbet. Det fick Andrej Zubov, populär historieprofessor vid Moskvas prestigefulla statliga institut för internationella relationer erfara. På måndagen fick han sparken från sitt jobb. Orsaken är, av allt att döma, den här artikeln som publicerades i tidningen Vedomosti den 1 mars.
I artikeln jämför Zubov det ryska agerandet gentemot Ukraina om Krimhalvön med nazitysklands införlivande av Österrike.
Problemen lät inte vänta på sig. Redan ett par dagar efter publiceringen meddelade Zubovs dotter På sin Facebook-sida att hennes pappa fått sparken. Efter starka protester från både kollegor och studenter gick rektorn ut och tillbakavisade att Zubov sparkats. Rektorn förklarade att Zubov kunde fortsätta jobba på institutet, men lät samtidigt förstå att han var starkt emot professorns åsikter.

Här hade historien kunnat vara slut, men icke. I ett meddelande som publicerades på institutets hemsida på måndagen tillkännages att institutets ledning tagit beslutet att avbröts Zubovs kontrakt eftersom hans uttalande, som det heter, ”går stick i stäv med Rysslands utrikespolitiska kurs, utsätter statens handlingar för en hänsynslös och oansvarig kritik, skadar den utbildande och uppfostrande processen”.

Enligt Zubov själv (ur en intervju för tv rain) kallades han in till prorektorns kontor där han möttes av prorektorn och folk från personalavdelningen, som gav honom dokumentet som förkunnade att han var uppsagd med omedelbar verkan på grund av ”omoraliska handlingar”.
I intervjun förklarar Zubov att han via sin advokat tänker överklaga beslutet, eftersom uppsägningen kan strida mot Rysslands konstitution.

Rysk skolelev misstänks ha spridit ”gay-propaganda”

111111(2)I Ryssland anklagas nu  en skolelev för att spridit ”homosexuell propaganda”. Av ett beslut från ”kommissionen för ärenden som rör minderåriga”, daterat den 16 januari i år, i en mindre stad i Brjansk-länet nära gränsen till Ukraina, framgår att det handlar om en flicka i nionde klass som ”öppet erkänt sig vara företrädare för en icketraditionell sexuell läggning”. I dokumentet kan man läsa att flickan ”systematiskt spridit information, som syftat till att ge minderåriga en förvanskad föreställning om att traditionella och icketraditionella sexuella relationer har ett lika stort socialt värde”. Det framgår också att flickan ”identifierats” i november i samband med ”förebyggande arbete”, utan närmare förklaring till exakt vilken typ av förebyggande arbete som bedrivits.

Flickan har tilldelats varning, men kommer inte att åtalas eftersom hon inte våldfört sig på någon fysiskt.

Den ryska lagen som gör det förbjudet att sprida information om homosexualitet gentemot minderåriga trädde i kraft i somras, men det här är första gången som det uppdagats ett fall där den anklagade själv är ett barn.

Bild: znak.com

Kände ryske journalisten Beketov död

I dag dog journalisten Michail Beketov som TV4 nyheterna tidigare berättat om. Han dog på ett sjukhus utanför Moskva, det meddelade hans advokat Stalina Gurevitj via sitt Twitterkonto i kväll. Beketov åt när han plötsligt flämtade till, som om han kvävdes. Enligt Gurevitj är den preliminära dödsorsaken hjärtinfarkt.

Beketov är känd för att han jobbade för att stoppa ett motorvägsbygge utanför Moskva. I sin tidning skrev han upprepade gånger om korruption hos lokala makthavare, bland annat borgmästaren i staden Chimki.

I november 2008 blev han överfallen och brutalt misshandlad; han förlorade flera fingrar och läkarna tvingades bland annat att amputera hans ens ben och hans hjärna skadades så illa att han tappade talförmågan. Innan överfallet blev hans hund ihjälslagen och hans bil satt i brand som en varning. Förövarna hittades aldrig, istället blev Beketov själv åtalad för förtal, då han hävdade att det var borgmästaren i Chimki som beställt överfallet. I oktober 2010 återupptogs rättegången om förtal, B dömdes till böter men senare frikändes han av en apellationsdomstol, enligt ryska medier.

Beketov återhämtade sig aldrig efter överfallet. i en video tagen för tre dagar sedan av hans gode man kan man se hur han är i full färd med gång-träning. Beketov blev 55 år gammal.

Mer http://www.kommersant.ru/doc/2165661?fp=33

http://osystematiskastudier.wordpress.com/2013/02/16/bilderna-ljuger/

20130408-232427.jpg

Pussy Riots nya singel på svenska

Här är min översättning av Pussy Riots nya låt ”Putin tänder revolutionens eldar” som släpptes i samband med att fängelsedomen på två år tillkännagavs. På vissa ställen är översättningen fri. Jag tar gärna emot alternativa förslag.

I fängelset är staten starkare än tiden
Ju fler gripanden, desto lyckligare är den
Och varje gripande görs med kärlek till sexisten
som har lyft sina kinder och pumpat upp bröst och mage

men oss kan ni inte stoppa ner i en likkista
störta de gamla KGB-tjänstemännen!

Refräng:
Putin tänder revolutionens eldar
Han blir uttråkad och rädd av att dela tystnaden med folket
Varje avrättning bär med sig rutten eftersmak
Varje långt fängelsestraff ger honom utlösning

Refräng

Landet går, landet går modigt ut på gatorna
Landet går, landet går för att ta farväl av regimen
Landet går, landet går som en feministisk kil
Och Putin går, Putin går för att ta farväl som ett får

Grip hela stan för 6 maj
sju år är för lite, ge oss 18!
Förbjud oss att skrika, förtala och gå
Ta och gift dig med Fader Lukasjenko!

Refräng 2 gånger.

Moskva tror inte på tårar

I måndags, dagen efter det ryska presidentvalet, stod jag mitt bland Putin-motståndarna på Pusjkin-torget i centrala Moskva. Mötet hade i förväg godkänts av myndigheterna, men flera av deltagarna ville inte lämna platsen när mötet avslutats och försökte bland annat tåga längs gatan Tverskaja. Efteråt greps bland annat den kände bloggaren Navalnij, en av ledarna för Solidarnost, Ilja Jasjin, och ledaren för organisationen ”Vänsterfront”, Sergej Udaltsov. Det totala antalet gripna uppgick till 250 personer, enligt polisen som även räknat in gripanden som skedde vid en icke sanktionerad aktion på Lubjanka-torget. De gripna har släppts, men riskerar ändå upp till två års fängelse.

Jag hann tyvärr inte vara på plats när gripandena skedde, eftersom jag hade ett tåg att passa, men jag hörde bland annat Udaltsov avsluta sitt tal med att oväntat säga att han inte tänkte lämna torget förrän Putin lämnar.

Jag noterade att tonen under mötet var rätt aggressiv, till skillnad mot tidigare demonstrationer. Det märktes inte minst under Boris Nemtsovs tal. Även slagorden och texten på plakaten var ganska elaka. Bland klassiska slagord som ”Putin är en tjuv” och ”Tjuvar ska sitta i fängelse” syntes flera deltagare hålla plakat med texten ”Moskva tror inte på tårar”, med tydlig hänvisning till dagen innan då Putin till synes fällde glädjetårar (?) under mötet med sina anhängare utanför Kreml. Det är för övrigt också titeln på en känd sovjetisk film.

Enligt polisen närvarade 14 000 personer under demonstrationen. Arrangörerna själva uppskattade antalet deltagare till omkring 20 000 – färre än de själva räknat med, som Vladimir Ryzjkov skrev på sin Facebook-sida kort efter mötet. Av allt att döma har jag känslan att demonstrationsviljan verkar ha nått sitt klimax och om inte arrangörerna kommer på några nya grepp för att hålla den vid liv så är risken överhängande att människors vilja delta i kommande demonstrationer avtar. Redan har arrangörerna börjat planera för nästa demonstration på lördag den 10 mars. Vi får se om arrangörerna lyckas blåsa nytt liv i elden eller om glöden slocknar.

Mer på temat:

http://www.lenta.ru/articles/2012/03/06/pushka/
http://lenta.ru/articles/2012/03/06/fontan/

http://www.gazeta.ru/politics/elections2011/2012/03/06_a_4029321.shtml 

Putins stödtrupper laddar inför söndag

På universitetet här i Petrozavodsk har det delats ut lappar som lockar studenter med en ”gratis resa till Moskva den 4 och 5 december”. Enligt informationen på den tillhörande Vkontakte-sidan (en rysk motsvarighet till Facebook) avgår bussen på lördag klockan 16 och anländer till Moskva på söndag (valdagen) klockan 10. De frivilliga deltagarna bjuds då på frukost, efter vilken de får några timmars fri tid att promenera på Moskvas gator innan det är dags att ansluta till demonstrationen till stöd för Putin utanför Kreml klockan 16.30. Där, låter arrangören Sergej förstå i annonsen, kommer även Putin att närvara i egen hög person. Klockan 23.00 kör bussen tillbaka och deltagarna är åter i Petrozavodsk efter lunch dagen därpå.

Allt sedan parlamentsvalet i december har ju oppositionella grupper i det här landet anordnat flera massdemonstrationer för att protestera mot valfusk och kräva omval. Kreml-trogna organisationer och organisationer som stödjer Vladimir Putins kandidatur till presidentposten har tagit efter oppositionsgrupperna och anordnar motdemonstrationer. Det är välkänt att studenter och andra människor från provinserna bussas in till Moskva för att delta i stödmanifestationerna. Det för att visa upp stora folkmassor till stöd för Putin på tv-nyheterna.

Jag talade för en tid sedan med några unga studentskor på universitetet i Petrozavodsk. De var väldigt upprymda över att de snart kanske skulle åka till Moskva. Gratis dessutom. Själva arrangemanget brydde de sig inte så mycket om, däremot skulle det vara trevligt att komma till Moskva och shoppa. Den inställningen är troligen rätt vanlig bland de som deltar i stödmanifestationerna, även om man lätt glömmer bort att det även finns många ryssar som helhjärtat stödjer Putin och menar att han verkligen är den bästa mannen att leda Ryssland. Faktum är att Putin har ett stort stöd och det råder ingen tvekan om att han kommer att vinna på söndag. Ingen av de andra kandidaterna kommer ens i närheten av hans popularitet. Och det är inte så konstigt. För ärligt talat: Zjirinovskij är en pajas som gapar och skriker, Sjuganov är före detta stalinist (ingen vill på allvar tillbaka dit igen), Prochorov är oligark och såna ses med stor misstro i det här landet sen 90-talet, och inget vet överhuvudtaget vem Mironov är (ledaren för Rättvisa Ryssland, ett parti som står Kreml nära. Det kanske är som läraren i svenska på en skola i Sankt Petersburg uttryckte det när jag frågade henne vem hon skulle rösta på: ”Putin förstås! Vem annars? Zjuganov? Tack så mycket…”

Själv tar jag tåget till Moskva (och betalar biljetten själv). Det lär bli intressant. Klockan 19 på måndag planerar oppositionen en stor demonstration. Myndigheterna har gett klartecken för en manifestation på Pusjkinskaja i centrum, men många tänkbara deltagare har meddelat att de tänker gå till Lubjanka-torget, alldeles i närheten av Kreml, trots att det inte getts något tillstånd att demonstrera där.