Valkvällens anka i rysk stats-tv

10314735_863885753625875_1878557752940686532_n

Vallokalsundersökningarna i Ukraina visar entydigt att ingen högerextremist fått mer än 1 procent av rösterna. Det hindrade dock inte ryska Kanal 1 från att på söndagskvällen visa en märklig bild som påstod att högerextremisten Dmitrij Jarosj, ledaren för ”Högra Sektorn”, ledde med 37 procent av rösterna. Nyhetsankaret hänvisade till att det på ukrainska valkommissionens sajt dykt upp sådan information. Visserligen påstod hon inte att Jarosj hade vunnit – snarare uttryckte hon förvåning över att bilden skiljde sig från de vallokalsundersökningar som visade på att Petro Porosjenko såg ut att stå som segrare.
Men varifrån rysk stats-tv tagit den ytterst märkliga bilden är högst oklart. På valkommissionens hemsida hade rösträkningen inte ens börjat. Antingen måste det ha blivit något fel på sajten (och ryska Kanal 1 var de enda som var flinka nog att upptäcka det) eller så får man väl helt enkelt dra slutsatsen att storyn helt enkelt inte är sann?

Se klippet (på ryska):

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s