Av_2_copy_400x400

Rysk tv-kanal döms till böter på grund av obekväm fråga

En domstol i Moskva har dömt den lilla tv-kanalen TV Rain att betala 200 000 rubel (närmare 40 000 kronor), rapporterar Interfax. Orsaken är den fråga som kanalen ställde till sina tittare i specialsändning som handlade om belägringen av Leningrad. Frågan handlade om det hade varit bättre att Sovjetunionen gett upp Leningrad till Nazityskland om det skulle ha räddat människoliv. Två pensionärer i Sankt Petersburg hade stämt tv-kanalen för att de känt sig kränkta och domstolen dömde alltså till deras fördel, även om de sänkte summan. Från TV Rain har man sagt att man kommer att överklaga domen. Frågeställningen om Leningrad vållade också stor kalabalik bland politiker i duman och de största ryska kabel-tv-bolagen började stänga ner kanalen från sina kanalutbud, vilket gjorde att tv rain hamnade i ekonomiskt trångmål på grund av mindre annonsintäkter.

Läs mer i ett tidigare blogginlägg.

One thought on “Rysk tv-kanal döms till böter på grund av obekväm fråga

  1. Tragiskt att det ska bli en sådan uppståndelse. De är kanske inte vara vid kontroversiella frågor, men om de ska kalla sig en demokrati måste media få väcka debatt och ställa de frågor som de andra inte vill/vågar ställa.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s