Etikettarkiv: Putin

Putin-kalendern för 2018 är här

Putin-kalendern för 2018 är här. Och den är full av bilder på Putin och hundar.

Mer i klippet:

Annonser

Ryssarnas förtroende för maktinstitutionerna minskar

Ryssarnas förtroende för maktinstitutioner som regeringen, duman, kyrkan, militären och presidenten har sjunkit dramatiskt på ett år. Det visar en undersökning från opinionsinstitutet Levada center. Förtroendet för regeringen är det lägsta på fem år (26%). Förtroendet för parlamentets underhus (duman) har rasat på ett år från 40 till 22%. Även förtroendet för kyrkan har minskat och ligger nu på 43%, en minskning med 10% mot förra året.

När det gäller förtroendet för regeringen och duman så är nu stödet tillbaka på ungefär samma nivåer som 2013, året före annekteringen av Krim.

Stödet för presidenten är fortfarande högt, men även det har minskat: från 80% i fjol till 74% nu.

Undersökningen genomfördes 23-26 september (alltså efter valet till duman) bland 1600 representativt utvalda ryssar. Metoden var intervjuer i deltagarnas bostäder.

Minskningen i stödet för kyrkan kan förklaras med att kyrkan tappat sin status som en institution som står utanför eller ”ovanför” makten utan istället har börjat betraktas som en del av maktvertikalen, säger Aleksej Grazjdankin på Levada center till Vedomosti.

Åt vilket håll utvecklingen kommer gå beror på hur makthavarna agerar. Men enligt Grazjdankin kommer åtgärder som förvärrar relationen till väst att göra att stödet för makthavarna ökar och om tilltron till presidenten och militären växer så växer också förtroendet för de andra maktinstitutionerna. Dock reagerar folket allt mindre på sådana ”stimulanser” och för varje ny sådan stimulans så trubbas de patriotiska känslorna av, enligt Grazjdankin.

Levada center är Rysslands enda oberoende opinionsinstitut. Den 5 september stämplades institutet som ”utländsk agent” av det ryska justitieministeriet, ett beslut som Levada dagen efter sa att man kommer att överklaga.

img_3877

Putins ”kock” kopplas till attacker mot oppositionella

Jevgenij Prigozjin är en rysk miljardär och företagare som äger flera restauranger i Sankt Petersburg. Han brukar kallar för ”Putins kock”, bland annat för att han öppnade en restaurang i regeringsbyggnaden Vita Huset i Moskva när Putin var premiärminister. Den ryska tidningen Novaja gazeta har också tidigare skrivit om att Prigozjin finansierar den så kallade ”trollfabriken” i Sankt Petersburg (som blivit ökänd sedan det avslöjats att hundratals anställda avlönas för att skriva positiva kommentarer om den ryska regimen på nätet och smutskasta Putins kritiker) och nättidningen Fontanka har rapporterat om att hans företagsimperium vunnit lukrativa kontrakt, bland annat inom den ryska försvarsmakten.

Nu tar rapporteringen om denne Prigozjin ytterligare en vändning. BBC:s ryska redaktion skriver nämligen att miljardären kan kopplas till attacker mot oppositionella i Sankt Petersburg.

På hemsidan whoiswhos.me, där fotografier  och namn på framtida offer publicerats, har BBC upptäckt en identisk text som tidigare använts på hemsidorna wikiblogger.ru, wikibloger.org och wikibloger.com. TV-kanalen skriver att korrespondens som läckts av hackernätverket Anonymous International visar att de sajterna har kopplingar till personer som står Prigozjin nära. BBC har försökt få en kommentar av Prigozjin, men han har inte svarat (han brukar inte ha för vana att prata med journalister).

Samtidigt skriver den Petersburgs-baserade nättidningen Fontanka att åtminstone en av deras journalister förföljs av personer med koppling till den ovan nämnda ”trollfabriken” i Sankt Petersburg. Tidigare i juni publicerade Fontanka en artikel, skriven av sajtens journalist Denis Korotkov, där folk ur Prigozjins personliga säkerhetstjänst kopplas ihop med ett ryskt militärt företag (Vanger) som enligt sajten även förekommit under den ryska operationen i Syrien. Bara timmar efter att artikeln publicerats tog en användare på det sociala nätverket Vkontakte kontakt med flera av sajtens journalister och ställde personliga frågor om Korotkov. Fontanka har spårat användaren, som kallar sig ”Kriv Vetka” och redaktionen har upptäckt att ip-adressen är registrerad på det företag som står bakom trollfabriken.

Fontanka skriver också att de känner till åtminstone tre personer i Sankt Petersburg som råkat illa ut i år efter att fått sina namn publicerade hemsidan Whoiswhos.me (som nu ligger nere). Sajten bildades i november 2005 och ägs av Whois Privacy Corp, vars ägare är okänd.

Som jag skrev först i det här inlägget har det skrivits mycket om Jevgenij Prigozjin i ryska, oberoende medier. Personligen är han – föga förvånande – inte överförtjust över det. Nyligen blev det känt att han utnyttjat en ny lag om rätten att ”bli glömd” på internet och lämnat in 15 stämningar mot den ryska söktjänsten Jandex där han kräver att företaget raderar artiklar där han omnämns. Men, som nyhetssajten Meduza skriver, har Jandex hittills vägrat radera artiklarna med motiveringen att Prigozjin inte presenterat några bevis för att något som publicerats varit osant.

Källor:
Кто стоит за петербургскими ”мстителями”
Адская кухня
Evgeny Prigozhin’s right to be forgotten

 

Sexattack i rysk stats-tv mot oppositionsledare

Den ryska statskontrollerade tv-kanalen Ntv har visat en film där oppositionsledaren och före detta ryske premiärministern Michail Kasjanov rullar runt i sänghalmen med partimedlemmen Natalja Pelevina.

Just Ntv är vid det här laget välkänd för sina filmer om den ryska utomparlamentariska oppositionen. Den nu aktuella filmen har titeln ”Kasjanov-dagen” och syftet är troligen att misskreditera oppositionen inför höstens parlamentsval.

I den halvtimmes-långa filmen, som visades på fredagskvällen, får vi se bilder tagna med dold kamera som visar Kasjanov och Pelevina halvnakna i ett sovrum. I en annan del av filmen visas hur de båda möts i vad som ser ut att vara ett hotell i Paris. Enligt uppgift till tv-kanalen RBK ska NTV ha använt bilder som den fått från den ryska säkerhetstjänsten FSB.

På sin Facebook-sida ber Pelevina om ursäkt för det som visas och skriver också att hon tänker dra Ntv inför domstol. Enligt artikel 137 i den ryska konstitutionen är det också mycket riktigt brottsligt att sprida uppgifter i till exempel massmedia om en individs privatliv utan hans eller hennes medgivande.

Michail Kasjanov var rysk premiärminister från 2000 till och med 2014 då han fick sparken av Vladimir Putin. Nu är han ledare för oppositionspartiet Parnas. Den förre partiledaren var Boris Nemtsov som mördades på öppen gata i Moskva i februari förra året. Precis som Nemtsov har också Kasjanov tagit emot dödshot. Det mest kända är en bild som visar Kasjanov genom ett kikarsikte som Ramzan Kadyrov, ledare för den ryska delrepubliken Tjetjenien, la upp på sitt Instagram-konto i februari.

Förutom sovrumsscenerna spelar Ntv  också upp ljudupptagningar från vad som kanalen hävdar är ett samtal mellan Michail Kasjanov och Natalja Pelevina. En kvinnoröst talar negativt om den kände oppositionsledaren Aleksej Navalnyj och Parnas vice partiledare Ilja Jasjin. En mansröst som låter som Kasjanovs hörs fråga hur man kan skapa en ”front mot Navalnyj”. Om inspelningarna är äkta är förstås svårt att säga helt säkert. Hur som helst tycks syftet med filmen vara att visa upp oppositionen som splittrad, fullt upptagna med interna stridigheter. Som om konkurrens om makten inom ett politiskt parti skulle vara något konstigt?

Nåväl, just telefonavlyssning och dolda inspelningar är en taktik som använts tidigare. Lifenews, en sensationslysten tv-kanal vars ägare har nära band till Putin, publicerade 2011 privata telefonsamtal där den nu döde Boris Nemtsov hörs tala illa om flera kända Putin-kritiker.

Det är inte heller första gången som Ntv visat filmer om den utomparlamentariska oppositionen. Efter de stora oppositionella protesterna efter presidentvalet 2012 visade kanalen en film där man hävdade att demonstranterna fått betalt för att delta. Och det var efter anklagelser i en sådan film som vänsterledaren Sergej Udaltsov dömdes till fängelse för ”organisering av massupplopp”. Och 2014 hängdes den kända artisten Andrej Makarevitj ut i smutskastningsfilmen ”Juntans 13 vänner”, som tillägnades personer som kritiserat annekteringen av Krim och Ryssland krig i östra Ukraina.

Kritiken mot Ntv har varje gång varit hård från människor som stödjer oppositionen. Den här gången kommer dock kritiken inte bara därifrån. Den Kremlvänlige statsvetaren Alexej Muchin, som själv medverkar i filmen ”Kasjanov-dagen”, skriver på sitt Twitter-konto att han tycker att tv-kanalen gått över gränsen. Han får medhåll av Vladimir Solovjov, känd programledare i den statskontrollerade tv-kanalen Ryssland 1.

Skärmavbild 2016-04-03 kl. 02.27.13

På lördagskvällen kommenterade Kasjanov själv filmen på sin Facebook-sida. Han skriver bland annat att han inte tänker göra det hela till en rättsak, helt enkelt för att han inte haft någon framgång när han försökt det tidigare.
”Den här gången blir det ingen ny skenprocess. De ska inte få chans att påstå att det här bara var ett aprilskämt”, skriver Kasjanov.

Han skriver också att pressen på honom och partiet ökar stadigt och att han väntar sig att det kommer att eskalera framöver. Det är nog ingen vild gissning med tanke på höstens parlamentsval och det presidentval som ska hållas 2018. Alldeles uppenbart ser Kreml den utomparlamentariska oppositionen som ett hot och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om vi kommer att få se fler filmer tillägnade kända oppositionspolitiker framöver.

Läs mer:
Bloomberg: State TV targets Putin´s former prime minister with sex movie
RBK: Телеканал НТВ показал кадры скрытой сьемки лидеров оппозиции
Dozjd: Член ПАРНАСа Наталья Пелевина подаст в суд на НТВ
BBC: Chechnya´s Kadyrov puts Putin critic Kasyanov in gunsights
The Moscow Times: Leaks target Nemtsov before rally 

Uppdatering söndag eftermiddag: 

Jag insåg det inte först, men nu förstår jag att namnet på filmen – ”Kasjanov-dagen” – har en djupare mening. Precis så kallas nämligen på ryska skottdagen 29 februari, uppkallad efter den helige Joann Kasjan (latin Ioannes Cassianus), en munk som föddes år 360 efter Kristus.

Enligt ryska Wikipedia beskrivs Kasjan i ryska folksagor som otrevlig, självisk, girig, avundsjuk och  en person som enbart drog olycka över människor. Enligt en legend var han en ängel som förrådde Gud genom att berätta för Djävulen att Herren tänkte kasta ut Djävulen ur himmelriket. Gud straffade då Kasjan genom att i tre års tid låta en annan ängel slå honom i pannan med en hammare (!!). Enligt en annan legend vaktade Kasjan porten till Helvetet och hade bara rätt att visa sig på Jorden en gång per år.

Hon kritiserade Putin i video – riskerar fängelse

29-åriga tvåbarnsmamman Olga Li riskerar fängelse i fyra år för att i hårda ordalag kritiserat bland annat Rysslands president Vladimir Putin.

Olga Li är oberoende ledamot i den lokala lagstiftande församlingen i Kursk-länet. Hon är även chefredaktör för tidningen Narodnyj Journalist.

Den 4 mars postade hon en video på Youtube där hon bland annat sa att Putins ”inrikes- och utrikespolitik har lett till att Rysslands finansiella system har rasat samman och att den ryska rättsstaten gått om intet”.

Hon talade också om korruption inom åklagarväsendet och domstolarna (och namnger bland annat en hög representant för den lokala åklagarmyndigheten), något som hon menar kan fortgå just för att Putin och den ryske riksåklagaren Jurij Tjajka ser mellan fingrarna. Samma sak har hon tidigare skrivit i en artikel redan i höstas i tidningen Narodnyj Journalist.

Efter artikeln i Narodnyj Journalist fick hon en förtalsutredning mot sig, men efter videoinspelningen till Putin är hon nu officiellt misstänkt för att ha fällt ”extremistiska uttalanden” och en förundersökning har inletts om ”anstiftan till hat eller fientlighet, såväl som förnedring av mänsklig värdighet”. Ett brott som kan ge maximalt fyra års fängelse. I ett meddelande, som lagts ut på den lokala Utredningskommissionens hemsida, slås fast att man ”efter en lingvistisk analys” funnit att videon ”innehåller uttalanden, som är ämnade att förnedra värdigheten hos en grupp individer på grundval av tillhörighet till socialgruppen myndighetsföreträdare, i synnerhet tjänstemän av de rättsvårdande organen och domtolssystemet”.

Efter att de nya anklagelserna blivit kända har Olga Li spelat in ett annat videoklipp. I inspelningen kommenterar hon de nya anklagelserna med orden ”det är ett tydligt exempel på hur våra makthavare tillintetgör människor som vågar säga vad de tycker”. I samma inspelning vädjar hon också om stöd och hjälp med att bland annat hitta en bra advokat.

Fortsättning lär följa.

Mer på temat: 

Tv Dozjd: На курского депутата завели дело об экстремизме за критику Путина.
Moskovskij Komsomolets: К кому ”возбуждала ненависть” обратившаяся к Путину депутат Ольга Ли.
Moscow Times: Criminal case opened against regional deputy for video critizing Putin.


Putins popularitet slår nytt rekord

Vladimir Putins popularitet har nått nya rekordnivåer, visar en färsk undersökning som Levada center publicerade i veckan. I maj var det 83 procent som stödde honom som Rysslands president, nu i augusti har siffran ökat till 87 procent.

I takt med att Ryssland blivit allt mer isolerat från omvärlden i samband med krisen i Ukraina har Putins popularitet på hemmaplan bara vuxit sig starkare. Den senaste popularitetsinjektionen kommer efter att EU och USA infört ytterligare sanktioner.

Även Dmitrij Medvedevs popularitet ökar. I april var det 60 procent som stödde honom som Rysslands premiärminister, nu i augusti är siffran 71 procent.

66 procent anser att utvecklingen i Ryssland just nu går åt rätt håll, jämfört med i maj då 58 procent var av den åsikten.

Undersökningen genomfördes den 1-4 augusti bland 1600 personer i myndig ålder.

Masja Gessen på Sverigebesök

mashagessen
Masja Gessen. Foto: TV4.

I slutet av mars var journalisten och regimkritikern Masja Gessen på Sverigebesök. Bland annat besökte hon journalistseminariet Gräv i Umeå och medverkade i TV4-programmet Efter tio.

Intervjun i Efter tio:

http://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio?video_id=2584543

Här kan du se hela hennes programpunkt på Gräv:

http://bambuser.com/v/4465677

 

Rysk polis beslagtog Putin klädd som kvinna

Image

Polisen i Sankt Petersburg har beslagtagit fyra konstverk från ett litet privat museum. Ett av konstverken föreställer president Putin och premiärminister Medvedev i kvinnokläder, på ett annat syns ryska kyrkans överhuvud patriark Kirill bära huvudduk och ett tredje är ett porträtt av politikern Vitalij Milonov  (upphovsmannen bakom lagen om ”homosexuell propaganda) omgiven av regnbågens färger.

Tillslaget skedde i måndags kväll efter att Milonov själv besökt museet. Senare kom polisen tillsammans med ett par civilklädda personer som museipersonalen uppfattade komma från säkerhetstjänsten. De beslagtog tavlorna och tog även med sig museets kassa.

Konstnären själv uppges ha lämnat Ryssland för att söka asyl i Paris. I Ryssland misstänks han nu för ”extremism”.

Läs även Kalle Kniiviläs blogg.

Tillägg 20.22:

Myndigheterna har nu stängt museet. Museet skriver på sin hemsida att konstnären har skrivit ett brev till Putin där han kräver att konstverken återlämnas. Brevet har också skickats till alla delegater inför G20-mötet i Sankt Petersburg nästa vecka tillsammans med en begäran om att diskutera konstcensur med den ryske presidenten.

Nyheten och bilderna sprids nu som en löpeld på sociala nätverk och i internationella medier. Bättre pr kunde väl konstnären knappast drömma om?

Pussy Riots nya singel på svenska

Här är min översättning av Pussy Riots nya låt ”Putin tänder revolutionens eldar” som släpptes i samband med att fängelsedomen på två år tillkännagavs. På vissa ställen är översättningen fri. Jag tar gärna emot alternativa förslag.

I fängelset är staten starkare än tiden
Ju fler gripanden, desto lyckligare är den
Och varje gripande görs med kärlek till sexisten
som har lyft sina kinder och pumpat upp bröst och mage

men oss kan ni inte stoppa ner i en likkista
störta de gamla KGB-tjänstemännen!

Refräng:
Putin tänder revolutionens eldar
Han blir uttråkad och rädd av att dela tystnaden med folket
Varje avrättning bär med sig rutten eftersmak
Varje långt fängelsestraff ger honom utlösning

Refräng

Landet går, landet går modigt ut på gatorna
Landet går, landet går för att ta farväl av regimen
Landet går, landet går som en feministisk kil
Och Putin går, Putin går för att ta farväl som ett får

Grip hela stan för 6 maj
sju år är för lite, ge oss 18!
Förbjud oss att skrika, förtala och gå
Ta och gift dig med Fader Lukasjenko!

Refräng 2 gånger.

Grattis från Putin – inte till alla

Kreml har kommit med nya direktiv om vilka höga mediachefer som från och med nu ska få gratulationstelegram på födelsedagen av president Putin. I listan finns bland annat chefredaktören för den statliga nyhetsbyrån Ria Novosti och statskontrollerade tidningen Rossijskaja Gazeta, samt generaldirektörerna för statskontrollerade Kanal 1 och NTV. Jag noterar att chefredaktörerna för de utmärkta tidningarna Vedemosti och Kommersant får hålla till godo med att chefen för presidentadministrationen Sergej Ivanov sätter sin namnteckning på gratulationstelegrammet. Listan publiceras av Novaja Gazeta, som överhuvudtaget inte finns med i listan och av allt att döma inte får någon grattishälsning av Kreml. Frågan är väl om de bryr sig? 😉